Monday, June 28, 2010

Ambil Pengajaran

Weekend yang lepas, saya kena pergi ke kenduri pertunangan kakak paan atau lebih dikenali sebagai along (paan kan adik :P). Sebelum pergi ke sana (Shah Alam), rumet saya Semah telah mengajak saya gi sama2 ngan dia je, sebab Khamis tu dia nak pegi KL jugak. Tapi disebabkan hari dia nak pegi tu Khamis, dan saya masih kena jumpa SV pada hari Jumaat untuk "discuss further on symposium paper preparation", maka saya terpakse menolak pelawaan Semah itu.

Maka pada hari Khamis setelah Semah dah takde saya lek2 je lagi buat paper. Pagi Jumaat lepas cari lecturer baru saya pikir camne nak pegi umah kakak nih (saya ada 2 org kakak di SA)

Antara option yang ada untuk saya pergi ke Shah Alam ialah:

1.Naik bas

Advantage:
-Murah=jimat

Distadvantage:
-Kena ada orang hantar n amek kat stesen
-Kalau beli kat Taman Maju, dekat sket, tapi turun kat Pudu
-Kalau beli tiket kat Medan Gopeng, jauh la pulak sape2 nak anta (tapi takde orang kat UTP masa tuh sume balik, sape nak anta?), tapi leh turun SA terus
-Kakak kena jemput kat SA n hantar ke Stesen pulak nnt nk balik UTP
-Kakak kena hantar atau amek dari rumah Paan (atau Paan kena jemput dan hantar balik umah kakak)
-Kalau turun kat Pudu aku nak nangis (I have this bad perception that all KL people are bad people. Saya sangat takut ngan KL. Jakun ok!)

ok cadangan ditolak


2.Naik Train

Advantage:
-Murah jugak = jimat

Disadvatange:
-Still kena ada orang jemput dan hantar ke mana2 sahaja
-Dah sampai kl sentral kena tuka train pulak. eeeshh leceh2 (ok kl sentral aku xtakut macam pudu tuh)

cadangan boleh dipertimbangkan

3.Naik Kete

Advantage:
-Senang, sukati nak gerak bila2
-Takde orang kena anta dan jemput kat Perak nih

Disadvantage:
-Mahal, minyak lagi, tol lagi..sume dah double dari naik train
-Taktau jalan kat SA, still kena ada orang jemput ke sana ke mari hihi

cadangan boleh dipertimbangkan

Maka saya pun telah pergi membuat panggilan ke talian hayat dan memintak pandangan dari tiga orang yang saya kasihi. Dan pandangan mereka adalah:

Kakak: kalo ada duit, naik kete je senang. sampai tol jelutong aku g amek

Sape entah: better naik train, sebab murah. tinggal jelah kete kat train station, xperlu orang hantar

Paan: tinggal kete kat train station? not recommended. suh la pakgad antakan ko ke train station haha (antu punye paan, tapi dia pun vote naik train jugak)

Pastu sebab 2 out of 3 vote, maka saya pun memilih nak naik train. Saya pun pegi lah ke train station kat Batu Gajah nak beli tiket. Skali tengok, tiket pegi je ada petang tu, tiket balik hari Ahad dah habis. Sabtu malam pun habis. Nice... Takkan nak balik Isnin, saya nak kena submit symposium paper by Rabu. Draft pun tak kasi lagi kat lecturer.

Maka saya pun buat lagi panggilan ke talian hayat

Paan: emm entah ikut ko lah

Kakak: naik kete jelah...senang

Maka petang tu lepas saya gi jumpa lecturer lagi dan berjanji nak bagi paper kat dia by Isnin, saya pun gerak la ke Shah Alam, ingat2 gitu je jalan sebab dah lama x drive gi sana (zaman muda2 dulu rajin la turun :D)

And turn out naik kete cam menyusahkan semua orang pulak. Sape yang susah?

Saya: Duit minyak+tol, penat lagi, abah marah sebab membazir T_T

Kakak: kena datang jemput kat tol jelutong, pastu buat peta camne nak pegi umah kakak sorang lagi, pastu kena jemput dari Carrefour dekat umah Paan, pastu peta satu lagi macam mana nak masuk Guthrie dari umah dia

Kakak satu lagi: dia bawak saya gi shopping tapi x sempat lama saya dah kena siap2 nak pegi umah Paan. sian dia xsempat usha baju2 yang tengah sale dah kena pegi uptown jumpe Aisyah

Aisyah: kena jumpa saya kat uptown pastu follow balik umah kakak sorang lagi pastu tunggu saya siap2 then konvoi ngan saya pegi umah paan. Dahla dia straight dari office kat kl kena jemput menjemput pulak kan

Paan: malam tu masa dia tengah sibuk2 ngan family bisnes, kena anta saya pegi Carrefour pulak sebab kakak nak jemput kat situ hihi

baru sedar saya nih manje rupenye -___-"

Hari ini saya telah pergi beli tiket train siap2 untuk ke KL pada weekend ni. N dah plan siap2 semua (tapi tak beli lagi tiket nak balik UTP balik sbb xsure camne :D)

Plannye begini, saya naik train kul 1.30, sampai kat KL sentral 4.30, then Aisyah datang jemput. Pastu kitorang pegi jemput Paan kat Wangsa Maju pulak, pastu straight balik Seremban, umah parent Aisyah. Pagi2 buta esoknye mak Aisyah nak anta pegi epot yayy~



Pastu ada orang bagitau saya...

"haha...tau p0n amek pngajaran... :P"

YELAAAA...beli tiket awal2 dah pasni





2 comments:

mardhiyyah said...

hoho... plan molek key cayam. ak pn suka travel, tp plan awal2 la ngn org2 yg telibat, padan ngn ongkos yg ad.

melor said...

hehe i learnt my lesson :D