Thursday, July 15, 2010

Kejamnya Dunia



Teringat zaman Foundation tahun 2005 dulu, ketika diri ini masih innocent (hihi). Tersebutlah kisah saya telah keluar ke Kinta City Ipoh, or kitorang panggil JJ (Jaya Jusco) je..Semasa sembahyang Zohor kat surau, (dulu surau kat area tandas dekat food court tuh) purse saya telah kena curi..

Masa tu seingat saya, saya bawak handbag. Kat zip dalam ada purse dan thumbdrive (dulu ada thumbdrive rasa glemer gile, padahal laptop pun xde lagi hihi). Kat zip luar ada handphone. Saya sumpah masa sembahyang rasa rasa ada orang amek beg duit saya, tapi sebab tengah sembahyang kan, saya abaikan je. Masa tu cam bodoh2 bangang sket, saya letak handbag tu kat tepi belah belakang saya, bukan kat depan, sebab rasa cam surau kot... Ada orang nak mencuri kat surau ke? Haih...inesennye aku..

Lepas sembahyang je saya terus tengok handbag. Terbukak! Tengok2 purse dah xde. Tapi thumbdrive (penting ke?) ngan handphone ada. Masa tu rasa sedih gila sebab purse tu cantik.. Kaler kelabu muda pastu ada love2 kecik kaler pink. Baru je beli wuwuwu... Duit xde banyak pun rasanya. Saya tak pernah kira duit yang saya ada, ingat2 camtu je. Kalo RM50 saya ingat la ada berapa keping, kalau RM10 ingat2 lupe... Kalau RM5 ke RM1 ke saya x layan (haha berlagak kan?) So seingat saya la masa tu saya ada RM50 sekeping, and beberapa keping Rm10. Yang lain tu xtau lah :D

Pastu sedih gile saya pergi menangis kat tepi eskalator depan Wattson tu.. Sobs..Sobs...

Pastu saya ngan kawan saya nih pegi la nak buat report kat pondok polis kat luar JJ tuh. Polis tuh kan, dia suruh saya wat report kehilangan, sebab katanya, "Kalau adik wat report kena curi, nanti lama tau. Makan masa dekat sehari. Skrg dah petang, bilanya adik boleh balik? So senang2 adik wat la report terjatuh kat dalam shopping mall".

Masa tu saya kan kecik lagi, ikut je kata pakcik polis tuh. Wat la report beg duit terjatuh kat shopping mall.

Pastu barulah saya tahu betapa kejamnya dunia.. Sebab.. dah la beg duit saya hilang, pastu kena bebel ngan abah, pastu bila saya nak g buat IC, lesen, ATM cards, kad metrik,.... saya kena bayar!!! APEKAH????

IC = RM30, tapi sebab saya suh betulkan alamat, jadi RM50, tapi tengok2 makcik tuh tak betulkan alamat saya. Sia2 bayar extra RM20. GRRRRR!!!!

Lesen = tak ingat

ATM card = RM8 ke RM10 tak ingat dah. Saya buat atm BCB bank je (dulu BCB ok!!), yang bank lain x larat, xde duit dowh!

Kad metrik = err berapa ek? RM30 kot

So masa report, saya tulis dalam purse tu ada kira2 RM80 ringgit, tapi kerugian sebenar saya ialah berganda2. Ape ke zalimnya orang yang teraniaya beg kena curi macam saya nih kena pulak bayar gantirugi untuk semua2 kad yang hilang tuh. GRRR geram gile

Lepas tu, selama 5 tahun saya mengganggap dunia nih kejam, sampailah baru-baru ini ada pencuri masuk rumah curi handbag mak saya. Mak pun pergilah buat report kecurian, then bila mak pergi buat semua kad2 yang hilang tuh, FREE jer!!!! APEKAH????

SAYA TAK FAHAM!!!!

Maka saya yang telah tak berapa inesen nih pun buat kesimpulan, kalau report kecurian, nak buat lesen dan IC dan atm card baru free je, asalkan tunjuk report. Lepas tu tiba2 rasa bengang kat pakcik polis 5 tahun lepas. Ade ke dia suh aku wat report jatuh so senang sket keje dia? AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRRRRRRRRRRRR sedih2

Masa tu, bapak masukkan duit pun saya xleh amek sebab xde atm card. Last2 seminggu tu kawan tu yang bagi duit belanja makan semua.. Hihi

OK kawan tu senanye ex saya :P