Sunday, October 31, 2010

Jalan Cameron - Lojing

Alhamdulillah, jalan raya yang menghubungkan Cameron Highland (Pahang) dengan Lojing Highland (Kelantan) bakal dibaiki.

Dulu masa zaman undergrad saya memang balik KB ikut jalan tu je. Dari UTP pergi Simpang Pulai, direct ke jalan cameron tu straight.... je sampai Lojing, Gua Musang then direct ke Kota Bharu. Jalannye elok, multiple lanes. Baru siap la katakan. Walaupun ada dengar cerita-cerita tak bes pasal jalan tu dari sumber civil engineers jugak, saya prefer jalan tu jugak dari laluan Gerik-Jeli yang jalan tak berapa elok tuh.

Sadly pada penghujung tahun 2008, kejadian tanah runtuh berlaku di jalan tersebut (seperi jangkaan cerita-cerita tak bes itu). Runtuhan membabitkan beberapa kawasan iaitu kilometer 50, 54, 71.1, 74, 81 dan 83.




Tempat kejadian (sumber dari bencanaalam.jkr.gov.my)


Lepas intern, ada la sekali dua saya ikut laluan tu apabila dah dibuka, tapi agak cuak la. Analoginya macam ni lah, jalan belah atas runtuh, dan kena dekat jalan di bahagian bawah. Macam tu la yang saya agak2 hihi. Mula-mula lalu, tanah runtuh baru separuh dibersihkan. Diorang pecahkan tanah tuh, pastu jual kot. Hihi untung la kontraktor yang dapat projek tu, dapat upah bersihkan runtuhan, pastu dapat tanah free :D

Lepas tu lalu sekali lagi, dah takde runtuhan tu, tapi area yang terlibat tu dijadikan satu lane. Dua lane rosak terus, jadi lubang besar. Euww ngeri2. Lepas tu saya dah tak lalu jalan tu, sebab jalan Gerik-Jeli pun dah makin besar dan elok :)




@Puncak Titiwangsa (Laluan Gerik-Jeli)


Then yang terkininya, saya baru tengok berita tadi. Jalan Cameron-Lojing tu akan dibaiki. Kononnya plan nak baiki tu dah lulus 2 bulan lepas. So saya gembira la, maybe lepas ni akan berani balik nak lalu ikut sana. Bukan ape, boleh la singgah-menyinggah Cameron tiap-tiap kali balik. Dulu memang selalu buat camtu pon. Singgah beli strawberry la.. sayur la.. Mak saya suke! :D




Kegiatan singgah-menyinggah


Satu je, mintak-mitak jangan la dipolitikkan pasal nak baiki jalan tuh. Yela sekarang kan musim GALAS. Sebabnye, jalan tuh dah DUA TAHUN runtuh, so takde maknenye kalau dipolitikkan sekarang. Tanggungjawab repair jalan memang kerja JKR kan. Majulah Jabatan Kerja Raya untuk semua yayy~~



No comments: