Sunday, December 19, 2010

Bayar Hutang Dunia

Baru-baru ni kan kecoh saman polis trafik dapat 50% discount. Hallamak memang la dia nak buat diskaun musim banyak pakai duit nih. Tapi tengok 50% memang tergulp jugak lah. 50%, bila lagi.. Nak tunggu 70% payah kot...

Nak dijadikan cerita, kereta kancil tu ada 5 saman semuanya (malas nak printscreen):

1. 2007 - Kuala Lipis (Speed Trap) - RM300
2. 2008 - Kuala Terengganu (Parking) - RM30
3. 2009 - Pasir Puteh (Speed Trap) - RM300
4. 2009 - Machang (Speed Trap) - RM300
5. 2010 - Tanah Merah (Speed Trap) - RM300

No 1 ngan 2, kakak2 yang buat. No 3 4 5, saya sendiri yang drive. Hihihi (tapi no 5 tu abah yang suruh bawak laju wuwuwuw T_T)

So minggu lepas, saya dengan rajinnya telah log in myeg.com untuk membayar saman online. Bayar 3 saman, lepas 50% diskaun, totalnya RM450 sahaja (sahaja???)... huuuuu melayang-layang elaun bulan ni. Tapi takpelah. Hidup aman sket.. Takde terpikir saman dah. Alhamdulillah...lega... (selama beberapa hari..)

Lepas tu Encik MARA pulak datang mintak hutang. Waaaahhh apesal semua nak mintak hutang time aku kena gi conference nih!!! GRRRRR

Jadual bayaran balik hutang MARA dah sampai rumah. Total RM70,000. Start bayar Februari 2011. Adehs! Kan dah hantar surat penangguhan sebab tengah sambung belajar. GRRR

Terus call encik MARA punye kaunter pertanyaan. Rupanya surat saya bertarikh March 2010 itu kena rijek sebab saya bagi surat tawaran sambung belajar je. Dia nak surat pengesahan sambung belajar. Adeh! Tak cakap siang2. Padahal surat dulu abang JPSP (Jabatan Perkhidmatan Sokongan Pelajar) yang ajar cara nak buat. Tengok2 salah. Haih.

Pastu kaunter pertanyaan tu cakap lagi, saya ni layak mintak pengurangan, ikut CGPA. Kan biasiswa bersyarat. OOOooOOooOhhh saya kata. Akak tu cakap lagi, "Awak hantar borang pengurangan sekali. Akak bagi masa 21 hari dari sekarang."

HAAAAAA????

OK!!!! Saya pun type surat penangguhan dan surat pengurangan. Isi borang, fotostet degree scroll ngan transkrip, gi mintak sign dengan pegawai daerah, amek surat pengesahan belajar kat Academic Central Service, then terus pos. Dalam masa sehari! Pergh gile terkejar-kejar. Lepas tu lega! Hehehe berapa percent encik MARA nak bagi kurang nih. Kalau saya nak bayar 10% je bole? HIHIHIHI Amin.....



ps: banyaknye hutang... camne nak kawen... :(

No comments: