Friday, December 31, 2010

It's already the end of 2010!!

It's already the end of 2010!! Wahhh bertambah tua la saye T__T.. huhu...

OK la since ramai kawan-kawan dah buat wrap up of 2010, saya pun nak tiru lah (apejadah?) hahahaha.. Best per sama-sama memeriahkan majlis hehehe

Back to topic. What have I done in 2010? What have I achieved?

Family

Earlier this year, I didn't have any allowance after my graduation. Jadinya, banyak menyusahkan parents. Mereka la yang menanggung saya semasa awal pengajian masters, sehinggalah pada bulan April, saya mula menerima elaun GA (Graduate Assistantship Scheme). Lepas tu.. Alhamdulillah..saya dapat menghulur sedikit sebanyak untuk membalas jasa baik mereka terhadap saya (walaupun tak terbalas).

Studies

Awal tahun ini, saya telah mendaftar sebagai Postgraduate Student di utp, tapi di bawah TFA (Tuition Fees Assistanship) Scheme, yang bermaksud, yuran saya akan dicover, tapi tak dapat elaun bulanan. Mula-mula saya hesitate nak datang, siap nak tukar fikiran then pergi cari kerja. Tapi parents yakinkan yang mereka mampu tanggung pengajian saya, dan ini yang terbaik insyaAllah.. Lagipun abah tak berkenan sangat saya kerja Engineer masa internship dulu, (sebab pakai jeans gi site haha!) so dia pikir baik saya sambung study dan jadi lecturer.

Alhamdulillah, dengan pertolongan seniors, saya buat appeal untuk dapat GA Scheme, dan lepas beberapa bulan, berjaya. Terima kasih kepada supervisor saya, AP Dr Madzlan Napiah dan HOD, Dr Shark, kerana merekemen saya kepada PG Office. Lepas tu, saya makin bersemangat la nak buat research kan. Tak perlu pikir pasal duit dah.

Kalau mengikutkan
Gantt Chart, saya memang on track dalam research saya. Data collection dah siap, tinggal nak analyze, then produce result je. Lepas tu writing. InsyaAllah semua dapat disiapkan sem depan. Kalau tak pun, by end of next year la.

Satu lagi, mengikut perjanjiannya, saya kena attend conference sekali setahun. Baru2 ni saya dah pergi
MUTRFC, so dah setel la. Lepas ni saya akan publish paper je. Kalau rajin before graduation saya akan attend another conference, guna bajet taun depan punyer.

Satu je yang kurang pasal research saya, iaitu LOGBOOK! Saya malas giler tulis logbook (sebab kena tulis tangan T_T) So logbook saya sangat kosong (read:totally kosong) walaupun saya dah 2 sem buat masters wuwuwuwu... Camne2 pun saya kena buat jugak sebab elaun saya ni tahan setahun je. Meaning, April 2011, saya kena appeal elaun lagi. Masa tu la kena tunjuk logbook. BERUSAHA!!!!

Friends

The girlfriends and
cacatans will always be my 'bestest' friends, and to add more, I made new friends this year. Firstly, masa register tengok2 ada beberapa orang klasmet masa undergrad pun ada sama. So kami semua pun jadi housemates, and Asmahani (Semah) is my new roommate.

Bagaimanapun, I have to admit, it's not the same with cacatans.. Sebabnya kalau saya lapar tengah2 malam, diorang bukan nak teman pun. Masa ni la menyusahkan junior2 undergrad, pakse diorang teman. Huahuahua~ Biasanya ajak
Vanilla, Paih, Cupin n Mattoq. Budak2 lelaki wajib ada, sebab saya nak suh diorang isikan angin tayar. Malas gile nak kotorkan tangan ngan minyak2 itam tu hahahaha N1

Then masuk semester kedua, Semah dah takde sebab dia tukar ke UKM. So saya dapat rumet baru, Gee namanya. Seorang senior masa undergrad, tapi masuk postgrad sama ngan saya. Lepas Gee ada baru saya rapat ngan housemates sebenarnya. Sebabnya, bila diorang ajak Gee keluar, saya pun diajak sama. Kalau dulu, saya ada je plan lain, selalu tolak. Skrg ni saya join la jugak, so makin rapat la kot.

Love

Dekat dua tahun jugak saya menyingle. Lepas yang dulu tu saya fobia sket ngan relationship, so skendel2 je lah. I'm not sure what happened, or how he did it, tiba-tiba saya terjatuh cinta lagi. Mula-mula saya taknak mengaku, I keep on denying to myself, tapi lama-lama kantoi jugak. Cis!

I think we're stronger because of long distance. Kalau dekat2 maybe saya suka cari pasal and bergaduh-gaduh. Bila duk jauh ni, time jumpa tak sempat nak merajuk-rajuk sebab nak lepas rindu je. hehehe

So we've been together for almost a year now, and it is still a secret to some people. Saya hanya bagitau indentitinya pada family and close friends. Saja nak surprise sebab nanti dah kantoi ngan semua orang, mesti surprise punye ngeh ngeh ngeh

Others

Others ape ek? Oh saya dah bayar semua saman saya yeay! So tinggal hutang MARA je, which insyaAllah will be delayed for another year.

Saya dah mula melancong jauh-jauh. Memang hobi saya jalan-jalan, dan impian saya ialah backpack kat europe (sebab tu dulu pasang niat nak sambung masters kat area sana :D). Kalau kat Perak ni semua tempat saya dah pergi, dari utara sampai selatan. Sebut je, mesti saya tau (eleh belagak!) Taun ni saya mula melebarkan sayap ke belah Malaysia Timur dan Brunei. Pastu mula la plan nak gi lagi jauh, tapi tu tengok la dlu camne kan...

Oh ya! Saya dah tukar kereta. Another achievement la kot. Boleh la.. Alhamdulillah... Kete dulu dah bagi adik, then saya pun pow kete mak. Mak dah beli kete baru, so yang ni dapat kat saye lah kot. Walaupun bayar ansuran 2x ganda, tapi ok la.. Elaun pun bertambah. InsyaAllah saya mampu.



Lagi ape lagi? Tade dah kot... Sekian saje wrap up dari saya. Semoga tahun depan lebih baik dari taun ni, dan taun satu lagi lebih baik dari taun depan. Amin...






No comments: